Hard gras

https://www.hardgras.nl

Delen op Google Plus Delen op Facebook Delen op Twitter

Sluikreclame

22 maart 2012

Het zal wel met de recessie te maken hebben, maar het is de laatste tijd weer helemaal terug: sluikreclame via de naam van je hond. Laatst nog in het Amsterdamse Bos. Op de grote speelweide gooide een man een stok weg voor zijn ruwharige teckel. Daarna riep hij de hond bij zich.

“Goed zo!” zei hij. “Goed gedaan (…)” Hier noemde hij de naam van een bekende wasmachinefabrikant die onlangs een geavanceerde combinatiedroger op de markt heeft gebracht. De man herhaalde de merknaam nog drie keer, waarbij hij goed om zich heen keek of de mensen hem wel gehoord hadden.
We raakten aan de praat. “Hoeveel krijgt u hier nou voor?” vroeg ik. Hij noemde een bedrag. Een maand geleden heette zijn hond nog anders. Hij noemde een automerk, een model met ook achterin verstelbare stoelen. “Maar die betaalden nooit op tijd.”
Ik moest aan vroeger denken, het was in de tijd van voor de tv-reclame. Halverwege de jaren vijftig verhuisden wij van Arnhem naar Amsterdam. We hadden een hele leuke hond die we Vitesse hadden genoemd. In Amsterdam kon dat natuurlijk niet meer, maar onze hond heeft nooit aan de naamsverandering kunnen wennen.
“Hup Ajax!” riepen we, maar hij weigerde achter de weggegooide stok aan te rennen. “De stok,” fluisterden we in zijn oor zodat geen Amsterdammer ons kon horen. “Die ligt al een poosje daar verderop in het gras op je te wachten, Vitesse.” En weg was onze leuke hond.

Delen op Twitter Delen op Facebook Delen op Google Plus

Tags voor deze blog: , ,

Nog meer blogs van Herman Koch

Lees alle blogs van Herman Koch >

Herman Koch