Hard gras

https://www.hardgras.nl

Delen op Google Plus Delen op Facebook Delen op Twitter

Marketing

29 januari 2016

Crisis bij Manchester United. Niet alleen voetbalcrisis, maar ook marketingcrisis. Wereldwijd houden zich meer dan driehonderd mensen bezig met het uitbaten van het merk MU. Daar zijn ze erg succesvol in. En dat moet zo blijven. Maar marketing is meer dan sponsoring en shirtjes verkopen. Marketing is ook: wat is het product en hoe wil men dat het publiek dat product ziet. MU wil altijd  de grootste en de beste zijn. Ja, dan voelen de mensen zich bekocht als er verloren wordt. Misschien is de grootste en de beste willen zijn geen goede strategie. Albert Hein zegt ook niet dat ze de grootste zijn, ze willen sympathiek gevonden worden en bedachten  een aardige filiaalchef. Altijd moeten  winnen is voor marketing niet handig. Voor continuïteit in de marketing  is het beter om de invloed van de ranglijst zo veel mogelijk te beperken. Back to the roots. Zeg niet dat je de beste bent, maar beloof dat je  aantrekkelijk voetbal speelt met frisse, veelal zelfopgeleide spelers. Zodat wie een wedstrijd van MU bekijkt altijd een leuke middag heeft. Dan is het ok als ze niet steeds winnen. Trek dus nooit meer dure sterren aan als Di Maria en Falcao. Haal liever Engelse spelers. Laat die andere clubs maar dure buitenlanders kopen. Dan kan de supporter van MU trots zijn omdat zijn club sympathieker is dan andere grote clubs. Als ze met deze gedachte van Gaal drie jaar de tijd hadden gegeven, had hij een prima elftal kunnen neerzetten. Nu moeten ze weer opnieuw beginnen. 

Delen op Twitter Delen op Facebook Delen op Google Plus

Tags voor deze blog: ,

Nog meer blogs van Nico Kroese

Lees alle blogs van Nico Kroese >

Nico Kroese